Příklady účtování v MRP-K/S

Navštívili jste archivní verzi stránek, které již nejsou platné.
Aktuální stránky najdete na www.mrp.cz.

Účetně informační systém MRP K/S  
1
Alternativní účetní případy  
Sklad  
Vážení přátelé, připravili jsme pro vás zpracovaný postup příkladů vedení skladové evidence jak  
metodou oceňování FIFO, tak váženým průměrem v účetně informačním systému MRP K/S. Uvedené  
příklady jsou připraveny uměle a neosobují si ambice suplovat práci účetního nebo daňového poradce.  
SEZNAM  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
2
Sklad (metoda FIFO)  
Význam pojmu FIFO  
Metodou FIFO rozumíme způsob oceňování skladových zásob. Název je odvozen z anglické zkratky  
First In First Out (první dovnitř, první ven). To znamená, že u výrobků stejného druhu se nerozlišuje,  
které konkrétní kusy byly prodány a za kolik byly tenkrát koupeny. Při vyskladnění jde do nákladů  
ocenění nejstaršími výrobky. Řazení jednotlivých skladových dokladů je založeno na přísném  
časovém sledu, tak jak bylo zboží přijímáno či vydáváno ze skladu. V dobách inflace jsou tak náklady  
podhodnoceny, naopak výrobky, které zbyly na skladě jsou vyjádřeny ve vyšších cenách.  
Není tedy metodou fyzického výdeje nejstaršího zboží (i když při evidenci s výrobními  
čísly/šaržemi by to bylo možno), ale metodou účetní! Rozhodně nenahrazuje postup v evidenci  
skladových zásob používaný, že každá dodávka (nebo jen dodávka s jinou cenou) je přiřazena nové  
kartě. Pak je doopravdy možno při výdeji určit, z které dodávky se bude odebírat. Tímto se metoda  
FIFO nezabývá.  
POZOR!!! Je nutné si uvědomit, že každá z oceňovacích metod dává jiné výsledky a také, že zákon  
nepřipouští změnu způsobu oceňování během účetního období.  
Rozdíly mezi oceňovacími metodami  
Metodu FIFO můžeme označit za metodu z matematického hlediska diskrétní (vydávané zboží je  
oceněno vždy na základě existujících konkrétních nákupních cen), na rozdíl od oceňovací metody  
váženého průměru, kterou z matematického hlediska můžeme označit za metodu spojitou.  
Je nutné si uvědomit, že každá z oceňovacích metod dává jiné výsledky, a taktéž zákon  
nepřipouští změnu způsobu oceňování během účetního období.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
3
Příklad:  
Máme příjem 10 ks za nákupní cenu 100 Kč, dále další příjem 10 ks za nákupní cenu 200 Kč a výdej  
5 ks.  
1
Ocenění metodou váženého průměru  
Hodnota dokladu Průměrná cena  
Hodnota zásob skladu  
10*100=1000  
1
2
1
. příjemka  
. příjemka  
. výdejka  
10*100=1000  
10*200=2000  
15*150=2250  
100  
(1000+2000)/(10+10)=150  
150 (nemění se)  
(10+10)*150=3000  
5*150=750  
Ocenění metodou FIFO (stoupající nákupní ceny)  
Hodnota dokladu  
Hodnota zásob skladu  
1000  
1
2
1
. příjemka  
. příjemka  
. výdejka  
10*100=1000  
10*200=2000  
1000+2000=3000  
5*200=1000  
(10*100)+(5*200)=2000  
Ocenění metodou FIFO (klesající nákupní ceny)  
Hodnota dokladu  
Hodnota zásob skladu  
2000  
1
2
1
. příjemka  
. příjemka  
. výdejka  
10*200=2000  
10*100=1000  
2000+1000=3000  
5*100=500  
(10*200)+(5*100)=2500  
Omezení metody FIFO  
Při této oceňovací metodě nejdou zaúčtovat doklady okamžitě po jejich vytvoření, protože ještě nejsou  
oceněny. Vlastní oceňování dokladů probíhá až na základě přepočtu pro ocenění jednotlivých  
skladových dokladů pomocí funkce pro hromadné ocenění. Do této doby nemají výdajové doklady  
žádnou vypovídací hodnotu, co se týká vyhodnocení zisku nebo výdeje ve skladových cenách.  
Metoda FIFO nepřipouští výdeje do mínusu. Ne, že by prakticky nebyly možné, ale ve svém  
konečném důsledku tyto doklady způsobí nedokončení oceňovacího procesu a je potřeba na základě  
protokolu chybových zpráv takové doklady ručně opravit (myslí se tím jejich pořadí ve sledu  
skladových dokladů). Kontrola na výdeje do mínusu pracuje pouze nad aktuální hodnotu skladu s  
předpokladem, že datum dokladu je korektní co se týká posloupnosti. Pokud je vytvořen doklad  
někam doprostřed časové řady skladových dokladů, pak pro aktuální hodnotu v mínusu být nemusí,  
ale pro zpracování v časovém sledu může v ten konkrétní okamžik způsobit výdej do mínusu.  
Při více skladech probíhá ocenění na každém skladu zvlášť podle dokladů daného skladu. Tedy  
základem pro používání metody FIFO je pravidelné oceňování dokladů a oprava nesouladů. Pokud  
toto nebude v pořádku, nebude možno v oceňování pokračovat.  
Účetně informační systém MRP K/S  
4
Příklad skladových operací - FIFO  
Návod: Klikněte v tabulce na číslo stránky požadovaného případu a ihned se na ni dostanete. Pro vrácení zpět do této tabulky,  
klikněte na příslušné stránce na znak zpětného odkazu př. zpět 1  
Číslo  
Název  
Počet  
Cena za  
Sklad  
Str.  
jednotek jednotku  
ZPĚT/1. Nastave prvotních parametrů  
a) Volba metody oceňování zásob  
b) Přechod na metodu ocenění zásob  
FIFO  
c) Nastavení způsobu výpočtu pomocné  
skladní ceny  
d) Definice podskladů  
Centrální sklad  
Sklad 2 - Drogerie  
Sklad 3 - Nápoje  
Centrální sklad, drogerie, nápoje  
e) Druhy skladových pohybů  
f) Marže  
ZPĚT/2. Založení skladových karet  
a) Přidání skladní karty  
Čistící prostředek na koberce  
Prací prášek  
5 ks  
10 ks  
50 Kč  
52 Kč  
Sklad – Drogerie  
Sklad – Drogerie  
Sklad – Nápoje  
Sklad – Nápoje  
Perlivá voda neochucená  
Neperlivá voda neochucená  
b) Nastavení počátečních stavů na  
kartě  
ZPĚT/3. Příjem zboží (do centrálního skladu )  
Prací prášek  
100 ks  
30 ks  
55 Kč  
53 Kč  
Centrální sklad  
Centrální sklad  
Čistící prostředek na koberce  
ZPĚT/4. Meziskladový převod (z centrálního  
skladu do skladu Drogerie)  
Prací prášek  
100 ks  
30 ks  
55 Kč  
53 Kč  
Sklad – Drogerie  
Sklad – Drogerie  
Čistící prostředek na koberce  
ZPĚT/5. Výdej zboží (ze skladu Drogerie)  
Prací prášek  
20 ks  
12 ks  
20% marže Sklad – Drogerie  
20% marže Sklad – Drogerie  
Čistící prostředek na koberce  
ZPĚT/6. Vrácení vydaného zboží  
Čistící prostředek na koberce  
10 ks  
Sklad – Drogerie  
ZPĚT/7. Fyzická inventura  
ZPĚT/8. Roční převod  
 
 
 
 
 
 
 
 
Účetně informační systém MRP K/S  
5
Řešení skladových operací  
V této sekci naleznete návod na řešení alternativních skladových operací.  
1. Nastavení prvotních parametrů  
Zadání: Naše firma se zabývá prodejem různého druhu zboží. Využíváme 2 podsklady (v jednom  
skladu evidujeme drogistické zboží a ve druhém nápoje). Pro oceňování skladu používáme metodu  
FIFO a máme k dispozici 3 prodejní ceny (marže). Prodejní cena 1 = 10% navýšení, prodejní cena 2 =  
1
5% navýšení a prodejní cena 3 = 20% navýšení. Prodejní ceny jsou vypočteny na základě průměrné  
ceny skladní karty.  
Postup: a) Volba metody oceňování zásob  
b) Přechod na metodu oceňování FIFO  
c) Nastavení způsobu výpočtu pomocné skladní ceny  
d) Definice podskladů  
e) Druhy skladových pohybů  
f) Marže  
a) Volba metody oceňování zásob  
Pouze při vytvoření nové firmy se zobrazí tabulka pro výběr účetnictví či daňové evidence a také výběr  
metody oceňování zásob – vážený průměr nebo FIFO. Pro náš příklad označte variantu účetnictví a  
metodu oceňování skladu FIFO. Pak potvrďte OK.  
Ihned se zobrazí dialog s upozorněním zda opravdu chcete využívat metodu ocenění FIFO. Tato  
metoda totiž vyžaduje maximální disciplínu v evidenci skladových zásob. Při metodě FIFO nejdou  
zaúčtovat doklady okamžitě po jejich vytvoření, protože ještě nejsou oceněny. Vlastní oceňování  
dokladů probíhá až na základě přepočtu pro ocenění jednotlivých skladových dokladů pomocí funkce  
pro hromadné ocenění. Do této doby nemají výdajové doklady žádnou hodnotu.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
6
b) Přechod na metodu ocenění FIFO  
Přepínač na změnu ocenění naleznete v seznamu skladových karet pomocí tlačítka Funkce – Změna  
způsobu pro ocenění zásob.  
Přechod z metody váženého průměru na metodu FIFO je možný jen za následujících podmínek:  
jestliže máte nastaveno společné vedení skladových cen, musíte tento parametr přenastavit  
na vedení skladových cen pro každý sklad zvlášť (viz. nastavení – sklad – obecné)  
po přenastavení parametru vedení skladových cen musíte sklad přepočítat (viz. skladní karty –  
funkce – přepočet ocenění pohybů ve skladu  
počáteční počty nesmí obsahovat záporné stavy (jak počty, tak ceny)  
přecenění zásob nesmí skončit s chybou  
Přepínač na změnu ocenění naleznete v seznamu skladových karet pomocí tlačítka Funkce – Změna  
způsobu pro ocenění zásob.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
7
c) Nastavení způsobu výpočtu pomocné skladní ceny  
U této metody oceňování skladu (FIFO) neexistuje pojem skladová cena. Metoda váženého průměru  
dávala při každé změně nákupní ceny jeden výsledek, a tím byla právě skladová cena, podle které se  
oceňovaly následující výdeje zboží. Toto u metody FIFO neexistuje, protože každý výdej je oceňován  
podle konkrétních příjmových dokladů (a v nich uvedených nákupních cen). Pro metoru FIFO byla na  
místo hodnoty skladové ceny zavedena orientační nákupní cena. Tato orientační nákupní cena slouží  
taktéž k výpočtu prodejních cen na základě marže a je uváděna v dokladech stále jako Cena 0.  
Nicméně je tedy nutné zvolit jakým způsobem se bude tato pomocná skladní cena počítat. V seznamu  
skladových karet klikněte na tlačítko Funkce Změna zobrazení nákupní ceny FIFO.  
Ihned se zobrazí dialog pro výběr způsobu zobrazování pomocné skladní ceny na kartě. Pro náš  
příklad zvolte Průměrná cena MJ a potvrďte OK.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
8
d) Definice jednotlivých podskladů  
Klikněte na tlačítko Nastave – volba Sklad a ze seznamu dvojklikem vyberte Sklady. Pak již  
tlačítkem Přidat nadefinujete jednotlivé sklady.  
Jednotlivé podsklady můžete definovat i přímo v seznamu skladových karet. Klikněte na tlačítko  
Funkce – výběr a definice skladů, zobrazí se tabulka, která slouží k definování skladů a přepínání  
mezi nimi.  
Základní pravidla pro používání více skladů:  
Skladové karty můžete do skladů přidělovat nebo přidělení rušit dokud v daném skladu nemají  
pohyby. (K tomu účelu slouží funkce Zařaze karty ve skladech….). Pokud v některém skladu má  
karta pohyby, nelze už příslušnost dané karty k tomuto skladu zrušit. Příslušnost skladových pohybů je  
automatická, vždy ke zvolenému skladu.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
9
e) Druhy skladových pohybů  
Skladové pohyby (příjmy a výdeje) se týkají vždy pouze zvoleného podskladu. Pro snadné využití  
prodejních cen (definovaných ve skladových kartách např. pomocí rabatů), je vhodné předem  
definovat Druhy pohybů. Druhem pohybu stanovujete použitou cenu (u příjemky to je cena skladová  
-
cena 0).  
Klikněte tedy na tlačítko Nastave – volba Sklad a ze seznamu dvojklikem zvolte Druhy  
skladových pohybů. Pomocí tlačítka Nový (pohyb) nadefinujete jednotlivé druhy pohybů.  
Druhy pohybů (např. které jste zapomněli zadat) můžete nadefinovat také ve skladu přímo v příjemce  
nebo ve výdejce.  
Meziskladový převod  
Meziskladový převod představuje výdej z jednoho a příjem do druhého skladu. Můžete zvolit, zda  
převod proběhne ve skladových nebo v prodejních cenách. Druhou možností je využít hotový skladový  
výdej a pomocí funkce Přesun na jiný sklad vytvořit meziskladový převod.  
Účetně informační systém MRP K/S  
10  
f) Marže  
Klikněte na tlačítko Nastavení – volba Sklad – záložka Karty.  
Zde zapište procentuální nebo peněžní marže pro cenu 1,2,...5. Peněžní marže nadefinujete smazáním  
znaku % vedle pole pro hodnotu. Během přidávání skladové karty se pak po zadání pomocné skladové  
ceny automaticky podle marží spočítají ceny prodejní. Toto platí pro všechny skladové karty.  
Dle zadání příkladu nadefinujte marže pro ceny 1, 2, 3 a to 10%, 15% a 20%.  
Pokud zde nezadáte jednotlivé marže (vyjádřené v %), můžete zadat konkrétní prodejní ceny přímo  
na kartách. Jejich zachování při přepočtu zabezpečíte zaškrtnutím volby Fixovat ceny s nezadanou  
marží.  
Příklad:  
Marže 15% => příslušná cena bude o 15% vyšší než pomocná cena skladová  
Marže 15 => příslušná cena bude o 15,- Kč vyšší než pomocná cena skladová  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
11  
2. Založení skladových karet  
Zadání: Ve skladu Drogerie nadefinujte tyto karty: čistící prostředek na koberce – počáteční stav  
ks, cena MJ 50 Kč. Prací prášek – počáteční stav 10 ks, cena MJ 45 Kč. Do skladu Nápoje  
5
nadefinujte tyto karty: perlivá voda neochucená, neperlivá voda neochucená.  
Postup: a) Založení skladových karet  
b) Nastavení počátečních stavů na kartě  
a) Založení skladových karet  
Nejdříve si musíte vybrat sklad. Dvakrát klikněte do okna, kde je zobrazen název skladu (nebo tlačítko  
Funkce Výběr a definice skladů). Automaticky se zobrazí seznam skladů, vyberte sklad 1  
(Drogerie) a potvrďte OK. Pak již můžete přistoupit k zadávání jednotlivých skladních karet.  
Pomocí tlačítka Insert přidejte novou kartu. Číslo skladové karty přiděluje počítač, ale můžete  
jej změnit během přidávání i později speciální funkcí. Desetinná část je navržena pro možnost dalších  
karet téhož zboží.  
V položce Typ karty ponechte jednoduchá. Kód můžete zadat podle SKP (standardní  
klasifikace produkce) nebo libovolný Váš kód, na rozdíl od pole EAN kód, které je vyčleněno pro čárový  
kód (podporován je EAN 13). Skupina zboží umožňuje seskupovat zboží podle zvoleného kritéria při  
tisku, filtrování, pro individuální slevy (vybraný odběratel může mít zvláštní cenu na zboží určité  
skupiny). Katalogová skupina zboží má využití pro automatické generování katalogu do MRP  
E- Obchodu (programu na obsluhu internetového obchodu). Pokud tyto položky nevyužíváte, ponechte  
je prázdné.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
12  
Určitě jste si všimli, že na kartě chybí pojem sklado cena. Absence této položky je  
základním rozdílem při evidenci zásob metodou FIFO oproti metodě váženého aritmetického průměru.  
Metoda váženého průměru (jakožto matematická funkce) dávala při každé změně nákupní ceny jeden  
výsledek, a tím byly právě skladová cena, podle které se oceňovaly následující výdeje zboží. Toto u  
metody FIFO neexistuje, protože každý výdej je oceňován podle konkrétních příjmových dokladů (a v  
nich uvedených nákupních cen).  
Pro metodu FIFO byla místo hodnoty skladové ceny zavedena orientační nákupní cena (tzv.  
Průměrná cena MJ), jejíž význam je možno měnit. Tato orientační cena nabývá buď hodnoty  
nejstarší volné nákupní ceny, aritmetický průměr volných nákupních cen a nejmladší nákupní cena.  
Pojem volná nákupní cena je odvozen od nevyčerpaných příjmových dokladů. Tato orientační nákupní  
cena slouží taktéž k výpočtu prodejních cen na základě marže a je uváděna v dokladech stále jako  
Cena 0.  
Na záložce Prodejní ceny se zobrazí již dříve nadefinované marže. Jestliže potřebujete  
evidovat i výrobní čísla, pak je nadefinujte do záložky Výrobní čísla.  
Pokud je karta vyplněna, potvrďte ji OK. Automaticky se dosadí do seznamu skladních karet. Seznam  
karet je společný pro všechny sklady. Pokud si chcete zobrazit zboží pouze jednoho konkrétního  
skladu, pak použijte filtr.  
Účetně informační systém MRP K/S  
13  
b) Nastavení počátečních stavů na kartě  
Pokud chcete editovat počáteční stavy na kartách, je třeba nejdříve v menu Nastave  Sklad –  
Karty povolit editaci počátečních stavů. Po aktivaci této nabídky se zobrazí upozornění, zda skutečně  
chcete povolit editaci stavů karty. Tento dialog potvrďte a můžete přejít k samotnému nastavení  
kontrétních počátečních stavů (provádí se přímo na kartě).  
POZOR!!! I když je změna aktuálních stavů na kartě v nastavení povolena, není možné aktuální  
stavy měnit. Lze měnit jen počáteční stavy, které se provádí přímo na kartě na záložce Poč. stav FIFO.  
Počáteční stavy na kartě je možné nastavit, ale změna se neprovádí přímo v polích počátečních stavů,  
nýbrž na záložce skladové karty Poč. stav FIFO. Zde jsou v uvedeném pořadí počáteční stavy, které  
budou převzaty do aktuálních stavů oceňovací tabulky FIFO (Stav zásob FIFO). Po každé změně v  
počátečních stavech je nutné provést přepočet počtu MJ podle pohybů ve skladu a taktéž znovu  
nechat ocenit veškeré skladové pohyby (a vyrobit novou oceňovací tabulku FIFO), protože změnou  
počátečních stavů se změnilo veškeré ocenění výdajových dokladů.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
14  
!!!!! Jako počáteční stav lze vést určitý počet měrných jednotek zásob s nulovou pořizovací cenou, ale  
není možno vést nulový počet s nějakou pořizovací cenou !!!!!.  
Dvojklikem tedy otevřete příslušnou kartu a najeďte na záložku Poč. stav FIFO. Klávesou Insert  
proveďte přidání počátečního stavu a potvrďte OK. Stejným způsobem nastavte počáteční stav i u  
ostatních karet.  
V seznamu skladových karet již uvidíte nově nastavený počáteční stav. Nyní však ještě musíte provést  
přepočty počtu MJ podle pohybů ve skladu a také přepočty ocenění pohybů ve skladu.  
Účetně informační systém MRP K/S  
15  
Klikněte na tlačítko Funkce (v seznamu skladových karet) a zvolte Přepočet počtu MJ ve  
skladových kartách podle pohybů ve skladu. Ihned se zobrazí dialog pro přepočet. Zadejte  
potřebné parametry a potvrďte OK.  
Stejným způsobem provedete i přepočet ocenění skladu. Klikněte na tlačítko Funkce a zvolte  
Přepočet ocenění pohybů ve skladu. Zadejte potřebné parametry a potvrďte OK.  
!!!!! Po každé změně v počátečních stavech na kartě je nutné provést přepočty !!!!!  
Účetně informační systém MRP K/S  
16  
3. Příjem zboží (do skladu 1)  
Zadání: Přivezli zboží Prací prášek 100 ks za cenu 55 Kč/ks, čistící prostředky na koberce 30 ks za  
3 Kč/ks.  
5
Nejdříve klikněte na tlačítko Sklado pohyby a vyberte sklad (centrální sklad), ve kterém  
pohyb provedete. Zvolte přidat příjem, při prvním pohybu po vás bude systém vyžadovat definici  
číselné řady. Po jejím zadání můžete přejít k vyplnění základních údajů příjemky (číslo pohybu, druh  
pohybu, datum...) a také jednotlivých položek.  
Skladní karty můžete zadávat pomocí čísla názvu nebo kódu popřípadě stiskem klávesy F4  
otevřete seznam karet, kde můžete potřebnou kartu nalistovat. Pokud požadovaná karta ještě není v  
seznamu karet, můžete ji pomocí tlačítka Insert přidat.  
Ze seznamu karet si tedy vyberte požadovanou kartu a potvrďte OK. Tím se karta dostane do  
příjemky, kde už jen vypíšete přijímané množství a cenu. Stejným způsobem pokračujte při zadávání  
dalších karet určených pro příjem.  
Pokud je průměrná cena MJ na kartě odlišná od ceny na příjemce, program se automaticky  
dotáže, zda chcete tuto cenu zařadit do seznamu nebo založit novou kartu. Klikněte tedy na Zařadit.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
17  
Ihned po zařazení nové ceny do seznamu cen se zobrazí přehledný dialog pro přepočet prodejních  
cen. Tento dialog potvrďte OK a můžete přejít k zadání další položky do příjemky.  
Po ukončení zadávání dalšího zboží a potvrzení OK se tento pohyb dostane do seznamu pohybů. Nyní  
je třeba z centrálního skladu toto zboží převést do skladu Drogerie.  
Účetně informační systém MRP K/S  
18  
4. Meziskladový převod  
Zadání: Z centrálního skladu je třeba převést přijaté zboží do skladu Drogerie.  
Klikněte na tlačítko Skladové pohyby, označte pohyb na který chcete převod provést a stiskněte  
tlačítko Přidat převod.  
Zobrazí se nabídka zda chcete provést: Přeskladnění mezi sklady  
Přeskladnění mezi sklady s prodejní cenou  
Vzhledem k tomu, že zboží pouze přesuneme na příslušný sklad, zvolte Přeskladnění mezi sklady.  
Ihned se zobrazí již předvyplněná výdejka. Jen při prvotním přeskladnění po vás bude chtít systém  
definici číselné řady.  
Po její aktivaci můžete přejít k zadávání jednotlivých položek.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
19  
Po výběru příslušné položky se automaticky dosadí počet kusů i cena za měrnou jednotku. Vyplňte  
potřebné údaje a potvrďte OK.  
Ihned se zobrazí seznam používaných skladů, vyberte požadovaný sklad (dle zadání příkladu Drogerie)  
a potvrďte OK.  
Účetně informační systém MRP K/S  
20  
Automaticky se dostanete na již vyplněnou příjemku do požadovaného skladu Drogerie. Zkontrolujte  
údaje a potvrďte OK. Tento příjem se automaticky zařadí do seznamu pohybů tohoto skladu.  
A v seznamu pohybů v centrálním skladu už budeme mít dva pohyby – příjem a výdej do jiného  
skladu. Všimněte si, že převod mezi sklady se v kolonce Typ pohybu i Druh pohybu označil  
písmenkem M.  
Účetně informační systém MRP K/S  
21  
5. Výdej zboží (ze skladu 2)  
Zadání: Ze skladu Drogerie jsme prodali 20 ks pracího prášku a 12 ks čistícího prostředku na koberce  
s marží 20%.  
Klikněte na tlačítko Skladové pohyby a vyberte sklad Drogerie (viz. Funkce-), ve kterém pohyb  
provedete. Pak klikněte na tlačítko přidat výdej a vypište základní údaje (číslo pohybu, datum...).  
Druh pohybu si vyberte pomocí klávesy F4 a potvrďte tlačítkem Převzít. Pokud jste si druhy pohybů  
definovaji již při prvotním nastavení, zobrazí se seznam pohybů a jejich cen. Pokud jste si je však  
nenadefinovali, zobrazí se prázdná tabulka, do které si druhy pohybů a jejich příslušné ceny (marže  
1
,2,3) přidáte.  
Skladní karty můžete zadávat pomocí čísla názvu nebo kódu popřípadě stiskem klávesy F4 otevřete  
seznam karet, kde ji můžete nalistovat. Vyberte tedy požadovanou kartu Prací prášek, doplňte  
množství 20 ks, automaticky se doplní prodejní cena s již spočítanou marží 20%. Pak stejným  
způsobem vyberte další zboží. Pokud už nebude vydávat další zboží, můžete potvrdit výdejku OK.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
22  
Výdejka se automaticky zařadí do seznamu skladových pohybů. Klikněte na tlačítko Výstupy a tuto  
výdejku vytiskněte.  
Ve výstupech si můžete vybrat konkrétní výstupní sestavu i předlohu výstupní sestavy. Klikněte na  
tlačítko Tisk (výstup přímo na tiskárnu) nebo Ukázka (výstup na monitor).  
Účetně informační systém MRP K/S  
23  
6. Vrácení vydaného zboží  
Jestliže potřebujete vrátit zboží do skladu, na které už byla provedena výdejka, musíte provést přidání  
výdeje se záporným počtem měrných jednotek.  
Zadání: Ze skladu Drogerie jsme vydali 12 ks čistích prostředků na koberce a klient nám 10 ks vrátil.  
Toto zboží musíme znovu zaevidovat na sklad.  
Přepněte se do seznamu pohybů a vyberte sklad Drogerie. Pak stiskněte tlačítko Přidat výdej.  
Zkontrolujte již předvyplněné údaje a doplňte požadovanou položku (čistící prostředek na koberce), do  
počtu měrných jednotek zapište se záporným znaménkem počet vrácených kusů (-10) a potvrďte OK.  
!!!!! Po této operaci je nezbytné provést Přepočet ocenění pohybů ve skladu!!!!!. Klikněte tedy na  
seznam skladových karet a pomocí tlačítka Funkce proveďte tento přepočet.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
24  
Vzhledem k tomu, že jsme ze skladu vydávali záporný počet měrných jednotek, jedná se vlastně o  
příjem na sklad. Příjem na sklad se provede za nejstarší cenu, která je ve FIFO pohybech (v našem  
případě cena 53,- Kč).  
Po přepočtu je možné provést i zaúčtování do účetnictví. Klikněte na ikonu Seznam pohybů –  
Funkce Zaúčtování phybu.  
Účetně informační systém MRP K/S  
25  
7. Fyzická inventura  
Provádí se pouze v Evidenci inventur. Její vyhodnocení se sestává z několika kroků. V prvním kroku  
je potřeba vygenerovat, případně aktualizovat seznam skladových karet. Výsledkem tohoto kroku je  
počet měrných jednotek v evidenci a účetní částka získaná z počátečních stavů a ocenění dokladů do  
data inventury.  
Dalším krokem by měl být zápis fyzických stavů skladu. Teprve poté je možno provést vygenerování  
oceňovacích záznamů (konečných stavů, nepoužitých příjemek) do data inventury a na jejich základě  
vypočítat evidenční hodnotu skladu pomocí konečných stavů a ocenění fyzických stavů podle těchto  
konečných stavů. Pokud by pro ocenění fyzických stavů byla vyčerpána celá zásoba konečných stavů,  
zbylá fyzická zásoba se ocení dle poslední nákupní ceny těchto inventurních konečných stavů.  
Inventura si zároveň hlídá provádění změn ve své evidenci, takže při uzavírání agendy proběhne  
kontrola těchto změn a bude případně upozorněno na provedení potřebných aktualizací.  
Je nutné si však uvědomit, že hodnota inventury vychází z evidenčního stavu a pokud dojde v evidenci  
ke změně (oprava data dokladu, oprava počtů MJ, oprava počátečních stavů,...) je nutno provést  
přepočet inventury a to všechny tři kroky.  
Pokud tedy chcete provést inventuru, otevřete si seznam skladových karet a klikněte na tlačítko  
Funkce a ze seznamu vyberte Evidence inventur. Zobrazí se tabulka, do níž si pomocí tlačítka +  
založíte inventuru. Zapíšete datum inventury, popř. poznámku a potvrdíte OK. Informativní hlášku  
opět potvrďte OK.  
Účetně informační systém MRP K/S  
26  
Nyní se zobrazil dialog pro inventuru skladových karet. Všimněte červeně zvýrazněného upozornění o  
aktualizaci. Klikněte tedy na tlačítko Funkce a zvolte Aktualizace stavů.  
Zobrazí se dialog pro aktualizaci stavů, označte požadované aktualizace a potvrďte OK.  
Účetně informační systém MRP K/S  
27  
Po provedení těchto aktualizací se provede požadovaná inventura. V seznamu se zobrazí počet MJ a  
po zadání skutečných stavů se spočítá i rozdíl MJ.  
Pokud je vše v pořádku, potvrďte tento dialog OK a tato inventura se dostane do seznamu evidence  
inventur.  
Účetně informační systém MRP K/S  
28  
Pokud nesouhlasí fyzický stav se stavem účetním, můžete si pomocí tlačítka Funkce vytvořit  
Pomocný doklad pro příjem nebo pomoc doklad pro výdej, který vytvoří pomocný doklad pro  
import do příjemky nebo výdejky k eliminaci manka.  
Kliknutím na tlačítko Uzavřít tuto inventuru uzavřete, ale pak již není možné v ní provádět změny.  
Pomocí tlačítka Výstupy můžete tuto inventuru vytisknout (tlačítko Tisk) nebo zobrazit přehled na  
obrazovku (tlačítko Ukázka).  
Účetně informační systém MRP K/S  
29  
8. Roční převod ve skladu  
Vzhledem k tomu, že roční převod může být proveden v podstatě pro libovolné datum, skladová cena  
karty se k danému datu vypočte na základě počátečních stavů a pohybů na kartě. Tato skladová cena  
je potom počáteční cenou pro nové období.  
Proto je nutné, ještě před provedením převodu zkontrolovat a opravit případné nesoulady ve  
finančním stavu skladu a následně (pokud účtujete o skladu) provést kontrolu a případnou opravu  
zaúčtovaných skladových pohybů. Pro tyto účely použijte kontroly jak v kartách, tak v účetním deníku.  
Po provedení převodu není možno dohledat zaúčtování skladových pohybů, protože budou vymazány.  
Proto před provedením ročního převodu proveďte zálohu dat.  
Potvrzením tohoto dialogu provedete roční převod ve skladu.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
30  
Návod: Klikněte v tabulce na číslo stránky požadovaného účetního případu a ihned se na ni dostanete. Pro vrácení zpět do této  
tabulky klikněte na příslušné stránce na znak zpětného odkazu př. zpět 1  
Sklad (vážený průměr)  
Význam pojmu Vážený průměr  
Metoda Vážený průměr znamená způsob oceňování skladových zásob. Tudíž zásoby ve skladě jsou  
oceněny průměrnou cenou, která přihlíží k ceně za jednotku i množství.  
Zadání:  
Naše firma provádí návrhy, výrobu a prodej nábytku. Využívá 3 podsklady – sklad 1 (materiál),  
sklad 2 (centrální sklad) a sklad 3 (prodejna) mimo firmu. Ve skladu 1 (materiál) jsou jednoduché  
karty - desky, pojezdy, úchytky. Ve skladu 2 (centrální sklad) jsou karty zboží, složená karta –  
Komoda 3 šuplíková (tato karta se skládá z jednoduchých karet – desky, pojezdy, úchytky),  
jednoduchá karta - Židle. Ve skladu 3 (prodejna) prodáváme hotový nábytek a přesunujeme zboží  
z centrálního skladu na prodejnu.  
Číslo  
Název  
Počet  
Cena za  
Sklad  
Str.  
jednotek  
jednotku  
ZPĚT/1. Nastave prvotních parametrů  
a) Definice podskladů – sklad č. 1  
materiál  
centrální skl.  
prodejna  
sklad č. 2  
sklad č. 3  
b) Druhy skladových pohybů  
-
-
-
-
příjem na fakturu  
výdej zaměstnanci  
výdej dealer  
cena 1  
cena 0  
cena 1  
cena 2  
výdej běžný prodej  
c) Marže  
-
-
-
-
prodejní cena 0  
skladní  
10%  
15%  
prodejní cena 1  
prodejní cena 2  
prodejní cena 3  
20%  
ZPĚT/2. Založení skladových karet  
a) Jednoduché skladní karty  
Desky – smrk č. 1  
50  
50  
50  
10  
100  
100  
50  
materiál  
materiál  
materiál  
Pojezdy na šuplíky č. 2  
Úchytky č. 3  
Židle  
100  
centrální skl.  
b) Složené skladní karty  
Komoda – 3 šuplíková č. 4  
3
1800  
centrální skl.  
ZPĚT/3. Příjem materiálu (do skladu 1)  
Desky – smrk  
10  
20  
40  
110  
105  
52  
materiál  
materiál  
materiál  
Pojezdy na šuplíky  
Úchytky  
ZPĚT/4. Příjem zboží (do skladu 2)  
Židle  
20  
105  
centrální skl.  
ZPĚT/5. Výdej zboží (ze skladu 2)  
 
 
 
 
 
 
Účetně informační systém MRP K/S  
31  
Číslo  
Název  
Počet  
Cena za  
Sklad  
Str.  
jednotek  
jednotku  
Židle  
Komoda – 3 šuplíková  
6
1
cena 1  
cena 1  
centrální skl.  
centrální skl.  
ZPĚT/6. Meziskladový převod  
a) Výdej zboží – židle z centrálního  
skladu  
1
1
cena 0  
(skladní)  
cena 0  
centrální skl.  
prodejna  
b) Příjem zboží na prodejnu  
ZPĚT/7. Meziskladový převod  
složené karty  
s
pomocí  
a) Výdej materiálu (sklad 1)  
Desky – smrk  
5
6
6
cena 0  
cena 0  
cena 0  
materiál  
materiál  
materiál  
Pojezdy na šuplíky  
Úchytky  
b) Příjem hotového výrobku do skladu  
sklad 2)  
Komoda  
(
1
cena 0  
centrální skl.  
ZPĚT/8. Inventura  
ZPĚT/9. Evidence obalů  
a) Přidání obalu do seznamu  
b) Výběr obalu na skladové kartě  
c) Převzetí zboží s obalem do faktury  
d) Výstupní sestavy agendy Obaly  
ZPĚT/10. Kontroly  
a) Kontrola skladových karet  
b) Kontrola skladových pohybů  
ZPĚT/11. Roční převod  
ZPĚT/12. Elektronická evidence tržeb (EET)  
a) Nastavení profilu EET  
b) Test spojení s centrálou EET  
c) Výběr profilu pro konkrétní počítač  
d) Přehled zaslaných zpráv  
e) Storno odeslané zprávy EET  
 
 
 
 
 
 
 
Účetně informační systém MRP K/S  
32  
Řešení skladových operací  
V této sekci naleznete návod na řešení alternativních skladových operací.  
1. Nastavení prvotních parametrů  
Zadání: Naše firma provádí návrhy, výrobu a prodej nábytku. Využíváme 3 podsklady, mezi nimiž  
jednotlivé položky přesunujeme. Ve skladu 1 - Materiál evidejeme jen materiál a komponenty. Sklad  
2
– Centrální sklad slouží pro evidenci všech našich výrobků (výrobky na zakázku i hotové výrobky  
určené pro prodejnu). A sklad 3 – Prodejna, ze kterého prodáváme hotový nábytek. Přesun mezi  
sklady provádíme ve skladní ceně. Jinak máme nadefinovány tři prodejní ceny (marže). Prodejní cena  
0
= skladní cena, prodejní cena 1 = 10% (navýšení), prodejní cena 2 = 15% (navýšení), prodejní  
cena 3 = 20% (navýšení).  
Postup: a) Definice podskladů  
b) Druhy skladových pohybů  
c) Marže  
a) Definice jednotlivých podskladů  
Klikněte na tlačítko Nastave – volba Sklad a ze seznamu dvojklikem vyberte Sklady. Pak již  
tlačítkem Přidat nadefinujete jednotlivé sklady.  
Jednotlivé podsklady můžete definovat i přímo v seznamu skladových karet. Klikněte na tlačítko  
Funkce – výběr a definice skladů, zobrazí se tabulka, která slouží k definování skladů a přepínání  
mezi nimi.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
33  
Základní pravidla pro používání více skladů:  
Skladové karty můžete do skladů přidělovat nebo přidělení rušit dokud v daném skladu nemají  
pohyby. (K tomu účelu slouží funkce Zařaze karty ve skladech….). Pokud v některém skladu má  
karta pohyby, nelze už příslušnost dané karty k tomuto skladu zrušit. Příslušnost skladových pohybů je  
automatická, vždy ke zvolenému skladu.  
b) Druhy skladových pohybů  
Skladové pohyby (příjmy a výdeje) se týkají vždy pouze zvoleného podskladu. Pro snadné využití  
prodejních cen (definovaných ve skladových kartách např. pomocí rabatů), je vhodné předem  
definovat Druhy pohybů. Druhem pohybu stanovujete použitou cenu (u příjemky to je cena skladová  
-
cena 0).  
Klikněte tedy na tlačítko Nastave  volba Sklad a ze seznamu dvojklikem zvolte Druhy skladových  
pohybů. Pomocí tlačítka Nový (pohyb) nadefinujete všechny druhy pohybů. Pohyby se řadí  
chronologicky dle data pořízení.  
Druhy pohybů (např. které jste zapomněli zadat ) můžete nadefinovat také ve skladu přímo  
v příjemce nebo ve výdejce.  
Meziskladový převod  
Meziskladový převod představuje výdej z jednoho a příjem do druhého skladu. Můžete zvolit,  
zda převod proběhne ve skladových nebo v prodejních cenách. Druhou možností je využít hotový  
skladový výdej a pomocí funkce Přesun na jiný sklad vytvořit meziskladový převod.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
34  
c) Marže  
Klikněte na tlačítko Nastavení – volba Sklad – záložka Karty.  
Zde zapište procentuální nebo peněžní marže pro cenu 1,2,...5. Peněžní marže nadefinujete smazáním  
znaku % vedle pole pro hodnotu. Během přidávání skladové karty se pak po zadání skladové ceny  
automaticky podle marží spočítají ceny prodejní. Toto platí pro všechny skladové karty.  
Dle zadání příkladu nadefinujte marže pro ceny 1, 2, 3 a to 10%, 15% a 20%.  
Pokud zde nezadáte jednotlivé marže, můžete zadat konkrétní prodejní ceny přímo na kartách. Jejich  
zachování při přepočtu zabezpečíte zaškrtnutím volby Fixovat ceny s nezadanou marží.  
Příklad:  
Marže 15% => příslušná cena bude o 15% vyšší než cena skladová  
Marže 15 => příslušná cena bude o 15,- Kč vyšší než cena skladová  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
35  
2. Založení skladových karet  
Zadání: Ve skladu 1 (materiál) jsou jednoduché karty - desky, pojezdy, úchytky. Ve skladu 2  
centrální sklad) jsou tyto karty zboží: složená karta – Komoda 3 šuplíková (tato karta se skládá z  
(
jednoduchých karet – desky, pojezdy, úchytky) a jednoduchá karta - Židle. Ve skladu 3 (prodejna)  
prodáváme hotový nábytek a přesunujeme zboží z centrálního skladu na prodejnu.  
Postup: a) Založení jednoduchých skladových karet  
b) Založení složených skladových karet  
a) Založení jednoduchých karet  
Nejdříve si musíte vybrat sklad. Dvakrát klikněte do okna, kde je zobrazen název skladu (nebo tlačítko  
Funkce Výběr a definice skladů). Automaticky se zobrazí seznam skladů, vyberte sklad 1  
(materiál) a potvrďte OK. Pak již můžete přistoupit k zadávání skladních karet, v našem případě  
jednoduchých.  
Pomocí tlačítka Insert přidejte novou kartu. Číslo skladové karty přiděluje počítač, ale můžete  
je změnit během přidávání i později speciální funkcí. Desetinná část je navržena pro možnost dalších  
karet téhož zboží, pokud nebudete používat průměrování cen při naskladňování.  
V položce Typ karty zvolte jednoduchá. Kód můžete zadat podle SKP (standardní klasifikace  
produkce) nebo libovolný Váš kód, na rozdíl od pole EAN kód, které je vyčleněno pro čárový kód  
(podporován je EAN 13). Skupina zboží umožňuje seskupovat zboží podle zvoleného kritéria při tisku,  
filtrování, pro individuální slevy (vybraný odběratel může mít zvláštní cenu na zboží určité skupiny).  
Katalogová skupina zboží má využití pro automatické generování katalogu do MRP E-Obchodu  
(programu na obsluhu internetového obchodu). Pokud tyto položky nevyužíváte, ponechte je prázdné.  
Počáteční počet MJ a počáteč cena MJ vyjadřuje množství a cenu zboží, které je v době  
zavádění karty již naskladněno. POZOR !!! Tyto dva údaje musíte zadat, pokud zavádíte staré  
zásoby. Jinak se skladové ceny i stavy určí prvním příjmem na sklad.  
Na záložce Prodej ceny si nastavte rabaty procentuelně nebo pevnými cenami. A jestliže  
potřebujete evidovat i výrobní čísla, pak je nadefinujte do záložky Výrob čísla.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
36  
b) Založení složených skladních karet  
Nejdříve si musíte vybrat sklad. Dvakrát klikněte do okna, kde je zobrazen název skladu. Automaticky  
se zobrazí seznam skladů, vyberte sklad 2 (centrální sklad) a potvrďte OK. Pak již můžete přistoupit k  
zadávání skladních karet, v našem případě složených.  
Stiskem tlačítka Insert přidejte novou kartu. Číslo skladové karty přiděluje počítač, ale  
můžete je změnit během přidávání i později speciální funkcí. Desetinná část je navržena pro možnost  
dalších karet téhož zboží, pokud nebudete používat průměrování cen při naskladňování. Do názvu  
napište Komoda 3 šuplíková a do Typu karty vyberte složená.  
Kód můžete zadat podle SKP (standardní klasifikace produkce) nebo libovolný Váš kód, na  
rozdíl od pole EAN kód, které je vyčleněno pro čárový kód (podporován je EAN 13). Skupina zboží  
umožňuje seskupovat zboží podle zvoleného kritéria při tisku, filtrování, pro individuální slevy (vybraný  
odběratel může mít zvláštní cenu na zboží určité skupiny). Katalogová skupina zboží má využití pro  
automatické generování katalogu do MRP E-Obchodu (programu na obsluhu internetového obchodu).  
Pokud tyto položky nevyužíváte, ponechte je prázdné.  
Počáteční počet MJ a počáteč cena MJ vyjadřuje množství a cenu zboží, které je v době  
zavádění karty již naskladněno. Dle zadání příkladu bude počáteční stav 3 ks a počáteční cena 1800  
Kč. POZOR !!! Tyto dva údaje musíte zadat, pokud zavádíte staré zásoby. Jinak se skladové ceny i  
stavy určí prvním příjmem na sklad.  
Na záložce Prodej ceny si nastavte rabaty procentuelně nebo pevnými cenami. Dle zadání  
přikladu nastavte tři rabaty 10%, 15% a 20%.  
Na záložce Slože karta nadefinujte karty, ze kterých se bude tato složená karta skládat. V  
našem případě jde o jednoduché karty Desky-smrk 15 ks, Pojezdy na šuplíky 6 ks a Úchytky 6 ks.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
37  
3. Příjem materiálu (do skladu 1)  
Zadání: Přivezli materiál Desky 10 ks za cenu 110 Kč/ks, Pojezdy na šuplíky 20 ks cena 105 Kč/ks a  
Úchytky 40 ks za cenu 52 Kč/ks. Proveďte příjem do skladu 1 (materiál).  
Nejdříve klikněte na tlačítko Sklado pohyby a vyberte sklad (sklad 1 materiál), ve kterém  
pohyb provedete. Zvolte přidat příjem, vypište základní údaje (číslo pohybu, druh pohybu, datum...).  
Pak můžete přejít k samotnému zadávání jednotlivých položek do příjemky.  
Skladní karty můžete zadávat pomocí čísla názvu nebo kódu popřípadě stiskem klávesy F4  
otevřete seznam karet, kde můžete potřebnou kartu nalistovat. Pokud požadovaná karta ještě není v  
seznamu karet, můžete ji pomocí tlačítka Insert přidat.  
Ze seznamu karet si tedy vyberte požadovanou kartu a potvrďte OK. Tím se karta dostane do  
příjemky, kde už jen vypíšete přijímané množství a cenu. Stejným způsobem pokračujte při zadávání  
dalších karet určených pro příjem.  
Pokud je skladní cena na kartě odlišná od ceny na příjemce, program se automaticky dotáže,  
zda chcete zprůměrovat cenu a přepočítat prodejní ceny.  
Potvrzením OK se tento pohyb dostane do seznamu pohybů.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
38  
4. Příjem zboží (do skladu 2)  
Zadání: Přivezli nám židle, 20 ks za cenu 105 Kč/ks. Příjem proveďte do skladu 2 (centrální sklad)  
Klikněte na tlačítko Sklado pohyby a vyberte sklad (sklad 2 centrální), ve kterém pohyb  
provedete. Pak klikněte na tlačítko přidat příjem. Vypište základní údaje (číslo pohybu, druh pohybu,  
datum...). Pak můžete přejít k samotnému zadávání jednotlivých položek do příjemky.  
Skladní karty můžete zadávat pomocí čísla názvu nebo kódu popřípadě stiskem klávesy F4  
otevřete seznam karet, kde můžete potřebnou kartu nalistovat. Pokud požadovaná karta ještě není  
v seznamu karet, můžete ji pomocí tlačítka Insert přidat.  
Ze seznamu karet si tedy vyberte požadovanou kartu a potvrďte OK. Tím se karta dostane do  
příjemky, kde už jen vypíšete přijímané množství a cenu. Stejným způsobem pokračujte při zadávání  
dalších karet určených pro příjem.  
Pokud je skladní cena na kartě odlišná od ceny na příjemce, program se automaticky dotáže,  
zda chcete zprůměrovat cenu a přepočítat prodejní ceny. Potvrďte OK a příjem na sklad se  
automaticky dostane do seznamu pohybů.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
39  
5. Výdej zboží (ze skladu 2)  
Zadání: Z centrálního skladu jsme prodali židle 6 ks a komodu 1 ks v prodejní ceně 1 (marže 10%).  
Nejdříve klikněte na tlačítko Sklado pohyby a vyberte sklad (sklad 2 centrální), ve kterém  
pohyb provedete. Pak klikněte na tlačítko přidat výdej a vypište základní údaje (číslo pohybu,  
datum...).  
Druh pohybu si vyberte pomocí klávesy F4. Pokud jste si druhy pohybů definovaji již při  
prvotním nastavení, zobrazí se seznam pohybů a jejich cen. Pokud jste si je však nenadefinovali,  
zobrazí se prázdná tabulka, do které si druhy pohybů a jejich ceny přidáte (např. prodej na fakturu –  
cena 1, prodej zaměstnanci cena 0 - skladní, …). Pak můžete přejít k samotnému zadávání  
jednotlivých karet do výdejky.  
Skladní karty můžete zadávat pomocí čísla názvu nebo kódu popřípadě stiskem klávesy F4 otevřete  
seznam karet, kde ji můžete nalistovat.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
40  
Ze seznamu karet si tedy vyberte požadovanou kartu Židle doplňte množství 6 ks, pak vyberte kartu  
Komoda množství 1 ks. Tímto jste vyplnili výdejku a můžete potvrdit OK.  
Vzhledem k tomu, že karta Komoda je složená, musíte u ní určit parametry přenosu. Musíte označit  
co se má převzít do pohybu, zda pouze vybraná karta, pouze její položky nebo všechno. V našem  
případě označte pouze vybraná karta (prodáváme komodu jako hotový výrobek). Potvrďte OK a  
dostanete se do seznamu pohybů, kde můžete provádět další operace.  
Klikněte na tlačítko Výstupy a zvolte výstupní sestavu Výdejka. V Předloze výstupních sestav  
vyberte požadovaných typ dokladu a pak potvrďte Tisk (výstup na tiskárnu) nebo Ukázka (výstup na  
monitor).  
Účetně informační systém MRP K/S  
41  
6. Meziskladový převod  
Zadání: Nyní proveďte převod zboží (židle 1 ks) z centrálního skladu na prodejnu. Meziskladový  
převod proběhne ve skladních cenách.  
Klikněte na tlačítko Sklado pohyby a vyberte sklad (sklad 2 centrální), ve kterém pohyb  
provedete. Pak klikněte na tlačítko přidat převod (přeskladnění mezi sklady) a vypište základní údaje  
(číslo pohybu, datum...). Pak již můžete přejít k samotnému zadávání jednotlivých karet do převodu.  
Skladní karty můžete zadávat pomocí čísla názvu nebo kódu popřípadě stiskem klávesy F4  
otevřete seznam karet, kde ji můžete nalistovat. Ze seznamu karet si tedy vyberte požadovanou kartu  
Židle a doplňte množství 1 ks.  
Potvrďte OK a zobrazí se tabulka výběr skladu pro příjem. Vyberte tedy sklad a potvrďte OK.  
Automaticky se zobrazí vyplněná příjemka (převodka na jiný sklad). Potvrďte OK a váš převod bude  
proveden.  
Pokud chcete jakýkoliv doklad popřípadě sestavu vytisknout, klikněte na tlačítko Výstupy a  
zvolte si výstupní sestavu.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
42  
7. Meziskladový převod s využitím složené karty  
Zadání: Máme vyrobit komodu se 3 šuplíky. Na tuto komodu budeme potřebovat: desky – smrk 15  
ks, pojezdy na šuplíky 6 ks, úchytky 6 ks. Sklad máme rozdělen na sklad materiálu a sklad hotových  
výrobků. Vzhledem k tomu, že využíváme více skladů, je nutné nejdříve ze skladu 1 (materiál) vydat  
jednotlivý materiál a do skladu 2 (centrální sklad) přijmout již zhotovenou komodu.  
V seznamu pohybů se přepněte se do správného skladu. Klikněte na tlačítko Sklado pohyby a  
zvolte Přidat převod (Přeskladnění mezi sklady). Potvrďte číselnou řadu a můžete přistoupit  
k zadávání položek pohybu.  
Vyberte si kartu Komoda (složená karta). Klikněte na tlačítko Převzít, zadejte počet MJ a potvrďte  
OK. Automaticky se zobrazí Parametry přenosu slože karty. Parametry označte dle obrázku.  
Potvrďte OK a vyberte druhý sklad (hotové výrobky) pro příjem zboží. Po potvrzení skladu a příslušné  
číselné řady se opět objeví parametry přenosu. Opět je upravte dle obrázku – do pohybu převzít  
pouze vybranou kartu a potvrďte OK.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
43  
Ze skladu 1 (materiál) jste odebrali jen materiál a do skladu 2 (hotové výrobky) jste zařadili jen  
komodu (hotový výrobek). Nyní můžete ze skladu 2 provést klasický výdej hotového výrobku např. na  
fakturu.  
Účetně informační systém MRP K/S  
44  
8. Inventura  
Pokud chcete provést inventuru, otevřete si Skladové karty (seznam) a klikněte na tlačítko Výstupy.  
V seznamu si vyberte sestavu Inventura a proveďte její tisk. Před samotným tiskem se ještě zobrazí  
tabulka s podrobnějším výběrem kritérií. Pak stiskněte OK a provede se tisk inventurního soupisu. S  
tímto dokladem proveďte fyzickou inventuru ve skladu a zapište skutečné stavy.  
Jestliže jste provedli fyzickou inventuru, otevřete si opět seznam skladových karet a klikněte na  
tlačítko Funkce – Evidence inventur. Zobrazí se tabulka, do níž si pomocí tlačítka + založíte  
inventuru. Zapíšete datum inventury, popř. poznámku a potvrdíte OK. Informativní hlášku opět  
potvrďte OK.  
Účetně informační systém MRP K/S  
45  
Zobrazí se tabulka Inventura skladových karet (pro příslušný sklad). Karty v této tabulce budou s  
nulovými stavy. Klikněte tedy na tlačítko Funkce a zvolte Aktualizace stavů. Automaticky se  
dopočítají stavy na kartách.  
Do sloupce Inventura MJ zadejte počet MJ zjištěný fyzickou inventurou. Automaticky se zobrazí  
rozdíl mezi fyzickou a vypočtenou inventurou. Po zapsání inventurních stavů potvrďte OK.  
Účetně informační systém MRP K/S  
46  
Dostanete se zpět do tabulky seznamu inventur. Proveďte zde uzavření inventury pomocí tlačítka  
Uzavřít a pokud nesouhlasí fyzický stav se stavem účetním, můžete si pomocí tlačítka Funkce  
vytvořit Pomoc doklad pro příjem (Ctrl+P) nebo pomoc doklad pro výdej (Ctrl+V), který  
vytvoří pomocný doklad pro import do příjemky nebo výdejky k eliminaci manka.  
V našem případě na kartě Desky – smrk chybí 2 ks. Klikněte tedy na tlačítko Funkce, vytvořte  
Pomocný doklad pro výdej a potvrďte OK. Pak se přepněte do skladových pohybů a zadejte  
Přidat výdej, klikněte na tlačítko Funkce a zvolte Načtení pomocného dokladu.  
Zadejte parametry načtení dokladu a potvrďte OK. Ihned se zobrazí dotaz zda smazat pomocný  
doklad z inventury (INVENT001V) zvolte ano a výdejku potvrďte OK.  
Pokud nesouhlasí fyzický stav se stavem účetním, můžete si pomocí tlačítka Funkce vytvořit  
Pomocný doklad pro příjem nebo pomoc doklad pro výdej, který vytvoří pomocný doklad pro  
import do příjemky nebo výdejky k eliminaci manka.  
Účetně informační systém MRP K/S  
47  
V našem případě na kartě Desky – smrk chybí 2 ks. Klikněte tedy na tlačítko Funkce, vytvořte  
Pomocný doklad pro výdej a potvrďte OK. Pak se přepněte do skladových pohybů a zadejte  
Přidat výdej, klikněte na tlačítko Funkce a zvolte Načtení pomocného dokladu.  
Zadejte parametry načtení dokladu a potvrďte OK. Ihned se zobrazí dotaz zda smazat pomocný  
doklad z inventury (INVENT001V) vyberte ano a výdejku potvrďte OK.  
Tímto jste provedli výdej s využitím pomocného dokladu. Nyní když se opět přepnete do seznamu  
karet a pomocí tlačítka Funkce provedete inventuru, zjistíte, že fyzická i vypočtená inventura je  
shodná.  
9. Evidence obalů  
Obaly
Insert+
 
Účetně informační systém MRP K/S  
49  
a) Přidání obalu  
Pro příklad uvádíme plastový kbelík o obsahu 3l, ve kterém prodáváme penetraci na dřevo. Položky se  
vyplňují podle skutečného zařazení obalu (viz. metodiky na stránkách společnosti EKO-KOM).  
Stiskněte tlačítko Insert a zobrazí se dialog pro zadávání podrobných údajů o obalu. Zde zadejte  
potřebné údaje o obalu, odpovídající požadavkům Výkazu o produkci obalů.  
Název a kód  
Vyplňte dle vlastní potřeby  
Počet MJ v obalu  
Zapište údaj, kolik MJ obsahuje příslušný obal.  
Použití  
Zvolte zda se jedn
Oměny  
V této kolonce nas
 
Účetně informační sy
Původ  
Vyberte půbod obalu
Typ obalu  
Struktura obalu  
F4
b) Výběr obalu na skladové kartě  
Karty
 
Účetně informační systém MRP K/S  
52  
Dvojklikem otevřete kartu, u které chcete zadat informaci o obalu.  
Najeďte na záložku Obal » Obchodní obal a klikněte na tlačítko ručka. Dostanete se do seznamu  
vašich obalů » klikněte na příslušný obal a zvolte Převzít.  
Tímto jste obal přiřadili k příslušné kartě a při přenosu do faktury se automaticky načte.  
Účetně informační systém MRP K/S  
53  
c) Převzetí zboží s obalem do faktury  
Najeďte do agendy Faktury vydané a přidejte fakturu na výrobek s obalem a převzměte ho ze  
skladu do faktury.  
Obaly
 
Detail I
výstupu.  
EKOKOM - obaly obchodní (zahrnuje obaly prodejní a skupinové)  
Do výstupů se zahrnou pouze obaly obchodní. Pokud typ faktury bude s podmínkou EKOKOM,  
pak tato faktura bude zahrnuta do výstupu.  
EKOKOM - obaly průmyslové  
Do výstupů se zahrnou pouze obaly průmyslové. Pokud typ faktury bude s podmínkou EKOKOM,  
pak tato faktura bude zahrnuta do výstupu.  
Zkontrolujte údaje ve faktuře a pokud je dokončena, můžete potvrdit OK a přejít k jejímu zaúčtování  
popř. k tisku.  
Účetně informační systém MRP K/S  
55  
d) Výstupní sestavy agendy Obaly  
Najeďte do agendy Obaly » klikněte na tlačítko Výstupy a dostanete se do seznamu výstupních  
sestav.  
Vyberte požadovanou sestavu popř. si nastavte i Předlohu výstupní sestavy. V Typu faktury vydané  
můžete zvolit z jakého typu faktur se načte hlášení a přehled o obalech. Ve Zdroji dat volíte, odkud  
se budou údaje načítat.  
Výstupní sestava má několik částí, které se kladou vedle sebe (např. 2xA4). Zvolte část, kterou chcete  
zobrazit nebo upravovat. Tato nabídka se zobrazuje pouze při volbě Ukázka, při volbě Tisk se  
vytisknou automaticky všechny části sestavy.  
Klikněte na tlačítko Ukázka » vyberte část, kterou chcete tisknout a potvrďte OK.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
56  
Dostanete se do seznamu výkazů o produkci obalů. Nový výkaz přidejte stiskem tlačítka Insert,  
vyplňte popis sestavy a potvrďte tlačítkem Výběr.  
Ihned se dostanete do formuláře Výkaz o produkci obalů. Jednotlivé části výkazu si můžete  
zkontrolovat na vyznačených záložkách. Výkaz můžete vyplnit i ručně, zápisem přímo do příslušné  
kolonky. Pak potvrďte OK.  
Účetně informační systém MRP K/S  
57  
10. Kontroly  
a) Kontrola skladových karet  
Klikněte na tlačítko Skladové karty a dostanete se do seznamu skladních karet. Pak stiskněte tlačítko  
Kontroly přičemž se zobrazí tabulka pro kontrolu skladových karet. Zvolte čísla karet, které chcete  
kontrolovat, sklad a typ kontroly (možnosti v rozbalovacím menu):  
Kontrola konečných stavů  
Kontrola finančních stavů  
Kontrola přepočtu skl. cen podle pohybů ve skladu  
Kontrola do mínusu počtu MJ (pro výpočet skl. ceny)  
Kontrola do mínusu počtu MJ (pro výpočet MJ na skladě)  
Sumární finanční stav všech karet  
Kontrola duplicity EAN kódu  
Tyto kontroly slouží k odhalení případných nesrovnalostí, které se mohou objevit při práci s kartami.  
Kontrola konečných stavů  
Tato kontrola provede porovnání stavu MJ na kartě s pohyby na kartě. K pohybům se ještě připočítává  
počáteční stav (pokud je zadán). Případné nesrovnalosti pak můžete opravit pomocí funkce Přepočet  
počtu MJ ve skladových kartách podle pohybů ve skladu.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
58  
Kontrola finančních stavů  
Tato kontrola povede porovnání finančního stavu karty s jejími pohyby. Zde záleží na tom, zda je  
skladní cena vedena společně nebo zvlášť po jednotlivých skladech.  
Společně vedena skladní cena:  
Součin skladové ceny a stavu na všech skladech je porovnán s obraty na kartě nezávisle na  
skladu. Pro příjemky se bere nákupní cena a pro výdejky skladní cena platná v době výdeje. K  
obratům je připočten ještě součin případné počáteční ceny a počátečních stavů.  
Zvlášť pro jednotivé sklady:  
Součin skladové ceny a stavu je porovnán s obraty na kartě pro příslušný sklad. Pro příjemky  
se bere nákupní cena a pro výdejky skladní cena platná v době výdeje. K obratům je připočten ještě  
součin případné počáteční ceny a počátečního stavu.  
!!!!! Zjištěné případné rozdíly ukazují na zásahy do pohybů (mazání, opravy, rozpočítání  
nákladů s promítnutím do nákupních cen,...) !!!!!  
Tyto rozdíly opravíte pomocí funkce Přepočet skladových cen v kartách podle pohybů ve  
skladu. (V dialogu před spuštěním přepočtu doporučujeme zapnout volbu Přepočítat skladovou cenu  
i v pohybech, která je důležitá hlavně pro výdajové doklady.  
Kontrola přepočtu skladních cen podle pohybů ve skladu  
Tato kontrola provede fiktivní přepočet váženého průměru na skladové kartě podle data pohybu a  
interního třídícího pole. Výstup ukazuje srovnání se stavem zachyceným v pohybu a znovu  
přepočteným stavem zachyceným v pohybu a znovu přepočteným stavem. Kontinuitu výpočtu skladní  
ceny narušuje taktéž případný nalezený výdej do mínusu.  
Kontrola do mínusu počtu MJ  
Kontrola se snaží odhalit výdeje do mínusu, které vážně narušují výpočet váženého průměru skladové  
ceny.  
Sumární finanční stav všech karet  
Kontrola porovnává sumární finanční stav všech karet na jednotlivých skladech s pohyby na  
jednotlivých skladech.  
Účetně informační systém MRP K/S  
59  
b) Kontrola skladových pohybů  
Klikněte na tlačítko Sklado pohyby a dostanete se do seznamu skladových pohybů. Pak stiskněte  
tlačítko Kontroly přiče se zobrazí tabulka pro kontrolu skladových pohybů. Zadejte datum pohybu,  
které chcete kontrolovat, sklad a typ kontroly (možnosti v rozbalovacím menu):  
Skutečné pořadí zadávaných pohybů  
Rozdíl mezi datem hlavičky a položky  
Rozdíl mezi datem hlavičky a položky v uzávěrce  
Pohyby vůči fakturám  
Nedokončené převodní doklady  
Tyto kontroly slouží k odhalení případných nesrovnalostí, které se mohou objevit při práci s kartami a  
skladovými pohyby.  
Účetně informační systém MRP K/S  
60  
11. Roční převod ve skladu  
!!!!! Před provedením ročního převodu proveďte zálohu dat!!!!!  
Po provedení převodu není možno dohledat zaúčtování skladových pohybů, protože budou vymazány.  
Vzhledem k tomu, že roční převod může být proveden v podstatě pro libovolné datum, skladová cena  
karty se k danému datu vypočte na základě počátečních stavů a pohybů na kartě. Tato skladová cena  
je potom počáteční cenou pro nové období.  
Proto je nutné, ještě před provedením převodu zkontrolovat a opravit případné nesoulady ve  
finančním stavu skladu a následně (pokud účtujete o skladu) provést kontrolu a případnou opravu  
zaúčtovaných skladových pohybů. Pro tyto účely použijte kontroly jak v kartách, tak v účetním deníku.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
61  
1
2. Elektronická evidence tržeb (EET)  
Používání EET vyžaduje nejprve získání autentizačních údajů EET, na jejichž základě je možno  
vygenerovat čísla provozoven a certifikáty potřebné pro odesílání údajů.  
Pro správnou činnost procesu odesílání zpráv EET je potřeba přednastavit parametry. Tyto se  
nastavují v tzv. profilech. Na konkrétním počítači je pak možno zvolit, zda a jak budou zprávy  
odesílány. Po nastavení nebo případném převzetí profilu je potřeba restartovat program.  
a) Nastavení profilu EET  
Klikněte v hlavním menu na ikonu Nastave » EET » Profily. Tlačítkem + přidejte nový profil.  
Jedná se o testovací verzi, vyplňte tedy jen kód (např. č. 1) a název profilu (např. Zkušební provoz).  
V ostrém režimu byste vyplnili všechny potřebné údaje a stiskem tlačítka Načíst certifikát byste ze  
souboru načetli Váš certifikát (pro tuto provozovnu) získaný od daňové správy.  
V testovacím režimu jsou tyto údaje přednastaveny.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
62  
b) Test spojení s centrálou EET  
Klikněte na tlačítko Test spojení s centrálou EET. Na základě nastavených údajů v profilu proběhne v  
ověřovacím režimu odeslání hlášení s fiktivní částkou na centrálu EET a ověří se spojení.  
Doklad podepsaný v ověřovacím režimu již nemůžete odeslat v ostrém režimu.  
Tento test je vhodné provádět při zásadních změnách v profilu (DIČ, číslo provozovny, certifikát,  
heslo), protože některé kontroly jsou prováděny až na centrále EET a např. Ve zjednodušeném režimu  
by existovaly podepsané doklady, které by nešly odeslat a také by nešly vygenerovat znovu.  
Potvrďte OK a proběhne odeslání hlášení s fiktivní částkou na centrálu EET a ověří se spojení. Doklad  
nebude evidován správcem daně ve smyslu zákona o evidenci tržeb.  
Výsledkem odeslání je buď vrácený FIK (fiskální identifikační kód) nebo hlášení o chybě.  
Pokud vše proběhlo v pořádku, potvrďte OK a požadovaný profil se zařadí do seznamu profilů.  
Účetně informační systém MRP K/S  
63  
c) Výběr profilu pro konkrétní počítač  
Po nastavení jednotlivých profilů si musíte zvolit profil pro tento konkrétní počítač. V seznamu profilů  
klikněte na ten, který chcete použít pro tento počítač a pak stiskněte tlačítko Převzít. Údaje se  
automaticky převezmou do výchozího profilu pro tento počítač.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
64  
d) Přehled zaslaných zpráv EET  
Klikněte na záložku Nastavení » EET » Žurnál a dostanete se na přehled zaslaných zpráv EET.  
Zprávy jsou seřazeny od nejaktuálnější po nejstarší zprávu.  
Na vedlejší záložce Nastavení » Žurnál si můžete tyto zprávy pro snadnější orientaci barevně odlišit.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
65  
e) Storno odeslané zprávy EET  
Pokud zašlete zprávu do EET omylem, pak stačí provést storno odeslané zprávy.  
Klikněte na záložku EET » Žurnál a dostanete se do seznamu odeslaných zpráv. Najeďte na omylem  
zaslanou zprávu a klikněte pravým tlačítkem myši. Z nabídky vyberte Storno odeslané zprávy EET.  
Potvrďte jednotlivá upozornění a zpráva se objeví v seznamu se zápornou částkou.  
 
Účetně informační systém MRP K/S  
66  
©
MRP-Informatics s. r. o. (07-19/R)  
Nabídka práce
Auditorské osvědčení MRP účetních programů
Licenční ujednání
Zásady ochrany osobních údajů
© 2023 MRP-Informatics, spol. s r.o.
  info@mrp.cz
  577 001 258
MRP na Slovensku